Pay it forward…

Afgelopen week heeft een klant, gemakshalve #1 van €S mij verzocht een Facebookoproep te doen voor babykleertjes voor een meisje. Deze oproep heb ik geplaatst. Deze is maar liefst 19 keer gedeeld, waarvoor ontzettend veel dank. Er zijn heel veel reacties gekomen. Zoveel dat we hebben moeten besluiten om het af te kappen. Ik heb daarop contact gezocht met een ander gezin die een tweeling verwachten en klant zijn bij €S, gemakshalve #2. Zij blijken een jongen en een meisje te verwachten en zitten ook verlegen om kleding. Daarnaast zoeken zij een kledingkast, box en twee eetstoeltjes. De box hebben we via de oproep ook al gekregen.

De dankbaarheid van klant #1 was zo groot dat zij heeft besloten haar hulp aan klant #2 aan te bieden. Zij heeft namelijk een auto ter beschikking en klant #2 niet. Zij heeft aangegeven dat ze graag de spullen voor klant #2 wilt ophalen en daar wilt brengen. Dit vond ik zo mooi. Dat is meer waard dan 25 bedankjes. Ook al zijn je middelen beperkt, als je echt wilt, kun je altijd iemand helpen.

Een simpel oproepje op Facebook heeft zoveel teweeg gebracht. Allereerst in alle hulp die er geboden is. Er kwam zelfs een mevrouw met een zak kleertjes bij ons aan de deur. Ik kon haar helemaal niet, maar ze had de oproep gezien via Facebook. Helemaal te gek natuurlijk. Dat is hartverwarmend. Daarnaast hoe het dan wordt opgepakt door degene die geholpen wordt om vervolgens iemand anders te helpen. Zo maak je verschil in deze koude en vaak lelijke wereld. En zo zie je ook dat je als “simpel” persoontje een verschil kunt maken. Dat bereik is misschien niet heel groot, maar het is er wel. En als dat verder gaat dan is de impact wel heel groot. Ontzettend blij met hoe dit zich evalueert. Dat was zeker niet wat ik ervan verwacht had. Het herstelt het vertrouwen weer in het feit dat mensen op de eerste plaats goed zijn. Daarnaast wellicht beschadigd, gehard en afgestompt, maar in beginsel zijn mensen goed en gewillig een ander te helpen.

Wat ik ook heb gezien en wat ontzettend is binnen gekomen, is het taboe dat er nog altijd heerst. Mensen hebben hulp nodig, maar durven dat zelf niet te vragen. Zeker niet op zo’n openbaar platform als Facebook. Gelukkig weten de klanten van €S dat de hulpverlening verder gaat dan enkel het beheren van hun financiën. Als deze klant niet had gevraagd voor dit oproepje, was er simpelweg niets veranderd en was klant #2 waarschijnlijk ook niet geholpen.

Bedankt, bedankt, bedankt voor iedereen die heeft geholpen op welke manier dan ook. Mocht je hulp nodig hebben, vraag het! Vind je dat moeilijk, probeer dan een manier te vinden om het toch te kunnen vragen. Wellicht via iemand waarvan je weet dat het makkelijker is om het daar neer te leggen. En weet je, het voelt gewoon lekker om iemand te kunnen helpen. Ik mag dat gevoel elke dag hebben en ervaren. En ja, voor het ervaren heb ik ook moeten leren om te vragen.

Pay it forward…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s