Openingstijden

Gisteren kreeg ik de vraag vanaf hoe laat er gebeld mag worden? Met andere woorden, wat zijn de openingstijden? Nou, toen had ik wederom iets om over na te denken. Tenslotte heb ik nooit openingstijden gehad en wil ik die ook niet gaan invoeren. Ik ben nog steeds van mening dat je moet kunnen bellen als dat nodig is.

Het heeft zo zijn voor -en nadelen om geen vaste openingstijden te hebben. Ik ben altijd bereikbaar en kan werken op de momenten dat er werk is. Ik kan ook altijd vrij nemen in de wetenschap dat ik wellicht tussendoor moet werken.

Ik werk nog steeds op maandag voor GeboorteXpress en ben dan zeer slecht bereikbaar. Dit om daar ook geconcentreerd aan het werk te kunnen zijn. Als ik terug ben, beantwoord ik alles dat in de loop van de dag is binnen gekomen (telefoon, sms, whatsapp, e-mail, messengerberichten, enz. enz.). Vaak ben ik daarna nog aan het werk. Gisteren was bijvoorbeeld weer zo’n werkdag van 14 uur.

Vanmorgen zou ik eigenlijk vroeg beginnen, maar gezien mijn werkdag van gisteren, zat ik pas om 09:00 uur aan mijn ontbijt. De luxe van je eigen tijden of juist niet? Het is maar hoe je het bekijkt. Ik ben absoluut niet van de reguliere 9 to 5. Ik geloof niet dat je dan je volledige productiviteit kunt inzetten. Tenslotte werk je als er werk is en werk je je werk af. Als het rustig is, werk je niet of minder. Zo hou je klanten tevreden en heb je zelf een voldaan gevoel.

Ik heb altijd gezegd dat ik in principe 24/7 bereikbaar ben. Dat is niet helemaal waar en dat zeg ik er ook altijd bij. Tenslotte slaap ik af en toe en probeer dit toch minimaal 6 uur per nacht te doen. Daarnaast hebben wij een no-phone-at-the-breakfast/lunch/dinner-table-rule. Net iets gezelliger en gewoon een rust moment. Ik douche ook nog elke dag en moet af en toe even naar het toilet. Tijdens het wandelen met de honden probeer ik ook altijd even rust te nemen, maar betrap mezelf erop dat ik dan toch de telefoon vaak aanneem of whatsapp beantwoord, al is het dan vaak door een voicebericht.

Voor mijn eigen rust heb ik wel geleerd de drang om te antwoorden los te laten. Mails zie ik wel, maar verwerk ik pas als ze geüpload zijn in het systeem. Berichten zie ik ook, maar verwerk ik pas als mijn werkzaamheden gedaan zijn. Dit is dus wel vrijwel altijd dezelfde dag nog, maar kan uren later zijn. Dat zorgt ervoor dat ik sneller door mijn werk heen ben, omdat ik niet de hele tijd wordt afgeleid. Het zorgt er daarnaast voor dat ik in alle rust kan antwoorden.

Nogmaals, ik vind het belangrijk bereikbaar te zijn. Tenslotte kan er nog altijd een deurwaarder aan de deur komen of andere spoed voorbij komen. Dat soort dingen gebeuren meestal buiten de openingstijden. Ik wil dan wel bij kunnen staan of wellicht meteen oppakken wat er speelt.

Dus openingstijden: vooralsnog niet! En ik hoop ook niet dat ik op een punt kom dat het nodig wordt die in te gaan voeren. Zolang er langs twee kanten met respect wordt omgegaan met privé -en vrije tijd zie ik dat ook niet gebeuren. Wellicht heb ik voorbeeld klanten die dat doen of is er geen noodzaak om dat niet te doen.

Krijg je me dus niet meteen te pakken en is het geen spoed, gewoon even rustig afwachten. Ik neem dan snel contact met jou op.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s